کد مطلب:188700 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:223

جلوه هایی از معارف باقرالعلوم
خاندان رسالت و اهل بیت نبوت، گنجینه داران دانش و ذخایر علوم الهی بوده اند. حرمتشان در میان امت اسلامی، نه فقط از جهت خویشاوندی با پیامبر اكرم (ص)، بلكه بر اساس ارزش های معنوی، اخلاقی و علمی آنان بوده و هست.

در بینش شیعه، ائمه معصومین (ع) معلمان واقعی امت اسلامی، پس از رسول خدا (ص) می باشند، و علوم و معارف ناب قرآنی را تنها در مكتب الهی آنان می توان جست.

كسانی كه از ایشان روی برتافته اند، در میدان اعتقاد، یا به جبر گرویده، یا به تفویض رو آورده اند! و در میدان زهد و عبادت، یا به رهبانیت افتاده، یا واجبات و ضروریات را به گونه ای توجیه كرده اند! و در میدان سیاست، یا به ستایش حاكمان جائر نشسته، یا به نفی مطلق حكومت اسلامی و حاكمیت دینی معتقد شده اند!

تنها در مكتب اهل بیت است كه ژرفای پیام وحی با كلیت و جامعیتش مورد بررسی قرار گرفته، و به دور از هر گونه افراط و تفریط، تبیین شده است. نه جبر و نه تفویض، نه رهبانیت و نه دنیاگرایی و تكلیف گریزی، نه جمود اندیشی در مكتب و نه علمانیت و جدا ساختن دین از مظاهر زندگی اجتماعی، نه قیاس و نه انسداد باب اجتهاد.

امام باقر (ع) همانند سایر امامان شیعه در همه ی این زمینه ها، موضع و بینش داشته به توضیح و تشریح واستدلال پرداخته است. از این رو، نمی توان انتظار



[ صفحه 78]



داشت كه در این مجموعه ی كوچك، منظری جامع و كامل از معارف مكتب آن حضرت، ارائه داد، بلكه می توان به گوشه هایی، اشاره كرد.